måndag 6 juni 2016

Junis utenatt

I fredags efter att ha kommit hem från jobbet och slappat en stund beslutade vi att det var dags för junis övernattning. Det passade bra både för att vädret var bra, packningen stod fortfarande framme sedan förra helgen och Henrik skulle fylla huset med sina kompisar och uppskattade att vi åkte iväg.

Ner med prylarna i var sin stor ryggsäck och in i bilen. Vi valde den slappa varianten, att äta mat på en pizzeria på vägen i stället för att laga mat i skogen. Jag gillar att laga mat ute, men det kräver ändå lite mer planering.
 Det är inte helt lätt att hitta information om var det finns vindskydd. Vid den här fina sjön precis utanför Borensberg hade vi läst att det skulle finnas vindskydd. Platsen var helt ok men vindskyddet var bänkar och bord under tak. Det var inte gjort för att sova i. Bara att åka vidare!
 Nästa stopp blev vid Fågelmossen. Här finns en kolarkoja och strax bredvid ett fint vindskydd och två eldstäder. Här var det ledigt och bra så här fick det bli!
 Vi gjorde upp eld för att det är mysigt. Jag hade med deg till kardemummabullar. De blir ungefär som scones men med kardemumma och lite socker i. Smakade bra till kvällstet.
Under natten fick man välja mellan att ligga i den för varma sovsäcken eller att bli biten av diverse småkryp. Jag valde till största delen att ligga ordentligt nerkrupen i sovsäcken, men ändå har jag en massa kliande bett nu efteråt.
I och med denna utenatt är halva nyårslöftet avklarat, sex av tolv månader.
På lördagen åkte vi vidare för att hälsa på mina föräldrar. På vägen gjorde vi några stopp och loggade geocacher. Bäst var detta vildsvin i trä som vakade över en geocache. Jag som gillar grisar kunde ju inte låta bli att ta en groupie.
Lördagen var varm och skön och jag passade på att ta årets första bad. Som alltid var det kallt att kliva i, men sedan ganska skönt.

Inga kommentarer: