söndag 26 juli 2015

Kikärtsbiffar och geocaching

Jag fortsätter att experimentera med vegetarisk mat. Att göra goda och stekbara vegetariska biffar är det svåraste. Jag har provat diverse varianter. De flesta är goda att äta, men hopplösa att steka.
I går gjorde jag ett nytt försök. Då åt vi kikärtsbiffar med ugnsstekt nypotatis och tzatziki till. Biffarna gick faktiskt riktigt bra att steka. Om man göra biffarna ganska små, går de lättare att vända. Det smakade bra, men biffarna kändes lite torra.

Idag var det meningen att vi skulle på en geocachingträff på en ö i Vättern, med lunchgrillning. Vi hade därför köpt hem lämplig mat för det. På grund av det ostadiga vädret och framför allt all blåst så flyttades träffen till en annan dag. Skönt, för då slapp vi ta beslutet om vi vågade paddla eller inte. Vättern är ju lite otäck när det blåser.
Planerna gjordes om och det blev en annan geocachingträff med picknick i stället. Då gällde det att planera om maten. Det blev potatissallad, grönsallad och biffarna från igår. Detta var en riktigt bra kombination. Idag kändes inte biffarna torra alls. Mumsigt med mat efter att ha varit ute hela förmiddagen och letat upp 27 geocacher. Nu har jag passerat 3000 hittade och fler lär det bli.

Är det någon som kan tipsa om recept på vegetariska biffar som är goda och går att steka? Jag provar gärna fler varianter.

1 kommentar:

Trillingnöten sa...

Vi gjorde detta: http://www.food.com/recipe/black-bean-and-corn-burgers-350842?scaleto=8.0&st=null&mode=metric

Bytte ut Goya seasoning mot salt, peppar, lite cayenne och tabasco tror jag. Blev gott och inte alls torrt! Kolla också på sötpotatisburgare. Sweet potato burgers på engelska på google. det blir också gott!