måndag 27 juli 2015

Kajaker, geocacher och vävstuga

Härom dagen läste jag ett blogginlägg om en semesterresa som innehöll fjäll, geocaching och besök på en vävstuga. Jag kommenterade med att det lät trevligt och passade min smak. Idag har vi varit ute på en tur som innehöll kajakpaddling, geocacher och besök på en vävstuga. Har vissa likheter med det jag läste om, men en då helt olika.

Vi har varit i trakterna kring Finspång och paddlat i den vackra sjön Skiren. Vi var där förra året och paddlade runt halva sjön och loggade en massa geocacher som fanns runt kanten på sjön. Då var det en varm sommardag med badare här och där. Idag var det halvmulet och inte speciellt varmt så vi var ensamma i och vid sjön. Vi började med att logga en geocache som vi paddlade förbi förra året eftersom det satt badare precis bredvid. Sedan paddlade vi runt den andra halvan av sjön för att logga de återstående 11 cacherna.

Vi loggade 10 av de 11. Vid den 11:e bodde fiskgjusar. Tre cirkulerade i luften och en satt kvar i boet. När vi närmade oss ön så blev en av dem (troligen mamman) märkbart irriterad på oss. Eftersom vi inte ville störa och inte ville ha en fiskgjuse i nacken så paddlade vi där ifrån. Kul att se de stora fåglarna på nära håll, men närmre än så vill jag inte ha dem.
På en klippa i sjön åt vi den grekiska salladen vi hade med hemifrån. Smakar alltid bra att äta mat ute.

Efter paddelturen loggade vi några cacher inne i Finspång och åkte sedan till Björke vävstuga. Där finns otroligt mycket fint. Jag har varit inne på deras hemsida några gånger men aldrig varit där. Vi stod länge, länge och tittade på deras löpare och försökte välja ut en. Det fanns många snygga men vi hittade inte den där perfekta till stora bordet, så det blev inget köp denna gång.

Resan avslutades med kvällsmat hos svärföräldrarna. På det hela taget en lyckad dag med kajaker, geocacher och vävstuga.

Inga kommentarer: