onsdag 29 oktober 2014

Ovanliga djur och växter

Vår scoutkår har sin stuga precis i kanten på ett naturreservat Kärna mosse. Det är kul att ha ett intressant naturområde som granne. Det förpliktigar också till en viss aktsamhet. Å andra sidan är det bra att kunna lära barnen och ungdomarna att det är härligt att vara ute i naturen, men att man har ett visst ansvar när man vistas i ömtålig natur.

För alla naturreservat ska det finnas en skötselplan som revideras då och då. Nu är det dags att revidera skötselplanen för Kärna Mosse. Eftersom scoutkåren är "grannar" så är vi med som remissinstans. Intressant! Jag ska läsa hela skötselplanen och begrunda.

Än så länge har jag bara bläddrat lite grann bland de 40 sidorna med text och bilder. Jag fastnade för en tabell med sällsynta arter som lever i området. Jag är ju inte biolog och bara medelmåttig på naturkunskap så jag roades en lång stund av alla tokiga artnamn. Har du till exemepl sett molusken Smalgrynsnäcka? Eller den Sågtandade mycelbaggen? Du känner väl till Käppkrokmossa? Eller  varför inte smaka en Odörspindling?

Jag får associationer till Okända djur

Inga kommentarer: