söndag 6 oktober 2013

Miljövänliga veckan

Idag avslutas miljövänliga veckan. Det konstiga är att jag inte ens märkt att den pågått. Har jag levt under en sten eller syns miljövänliga veckan för lite?

Idag tycker jag att det är läge att påminna om att det är viktigt att köpa ekologisk mat. Detta är mina skäl att köpa ekologiskt:

- Den maten innehåller mindre gifter. Personer som äter ekologisk mat jar mindre gifter i sin urin. I övrigt finns det inte bevisat att vi tar någon skada av alla bekämpningsmedel som vi äter, men det verkar onödigt att stoppa i sig det ändå.

- Odlarna slipper hantera alla dessa giftiga bekämpningsmedel. Största problemet med besprutade bananer är inte att jag får i mig lite gift, största problemet är att odlarna får skador för livet.

- Djuren får ett värdigare liv. Det är nog inte så roligt ändå att vara mjölkko, men kravkorna har det i alla fall lite bättre.

- Det är inte så mycket dyrare, undantaget köttet om man samtidigt väljer att äta lite mer vegetariskt med billiga rotfrukter, linser och bönor, och lite mindre dyrt kött.

- Det är ett etiskt val. Jag visar min handlare, odlare och producenter att jag bryr mig om hur maten har framställts. Om många gör det så kanske, kanske vi kan vända trenden att enda kravet på maten är att den ska vara billig. Vi måste visa att vi konsumenter bryr oss om vad vi äter och är beredda att betala för bra mat.

Titta på och inspireras av Naturskyddsföreningens kortfilm om poängen med att köpa ekologisk mat.

1 kommentar:

Cicki sa...

När jag började baka eget bröd så märkte jag att min mage blev mycket bättre. Jag är helt övertygad om att jag är lite allergisk mot tillsatser. I alla fall i bröd....:-)