måndag 7 oktober 2013

Johan Theorin: Sankta psyko

Jag har läst Johan Theorins tidigare böcker och älskat dom. Mest har jag älskat miljöerna på Öland där böckerna har utspelat sig. Denna boken är lite annorlunda. Den utspelar sig inte på Öland. Denna utspelar sig i stället i en liten ort i västra Sverige.

Sankta psyko handlar om Jan Hauger som kommer som ny till förskolan Gläntan. Gläntan är en förskola för barn till patienter på sjukhuset Sankta Patricia. Sankta Patricia är ett säkerhetsklassat sjukhus för psykiskt störda våldsbrottslingar tvångsvårdas.

Jan dras till Sankta psyko, som sjukhuset kallas, för att han har hört att hans ungdomskärlek Alice Rami vårdas på sjukhuset. Han hoppas att det ska finnas ett sätt att träffa Alice Rami.

Jan har inte heller ett helt fläckfritt förflutet. Han har tidigare fört bort ett förskolebarn för att hålla det inlåst ett par dagar. Kombinationen barn, psykiskt sjuka osv ger ingen bra känsla.

Ett tag i början känns det som att jag vet hur boken kommer att sluta. Så slutade inte boken. Den blev inte jätteotäck, men ändå lite läskig på slutet. Boken var helt ok, men jag uppskattar Johan Theorins tidigare böcker betydligt mer.


1 kommentar:

Trillingnöten sa...

Jag håller med. Jag var inte superförtjust i den här boken. Den va okej, men inte mer. De andra böckerna är mycket bättre...