tisdag 20 december 2011

Utskrifter och sortering

Vad bor jag i för familj? Är det tokiga familjen kanske?

Jag skrev ut ett papper på skrivaren och fick ut ett papper som såg ut så här i nederkanten:
Vem skär ett spelkortsstort hål i pappret och lägger sedan tillbaka det i skrivaren eller i högen med skrivarpapper som sedan hamnar i skrivaren?


Och på köksbordet ligger det sedan igår dessa fyra lappar: Är det tidning? Ja i och för sig, men varför i småbitar på köksbordet med siffror på.

Jo, det är material för att förklara hur man programmerar sorteringsalgoritmer. Uppgiften var att sortera fyra tal. Hur gör man det med en dator? Selection sort? Bubble sort? Eller någon annan algoritm?
Nu ingick egentligen inte algoritmerna i uppgiften. Det var Henrik som övade inför ett programmeringsprov i Java. Det gäller ju att passa på att förklara ordentligt när det är något man förstår. I alla fall gick jag och Mannen igång på sorteringsalgoritmer. Henrik var mindre glad, men fattade vad vi höll på med och fick till slut till ett java-program.


Vad blir nästa fynd jag stöter på när jag gör tappra försök att julfixa hemmet?

1 kommentar:

Trillingnöten sa...

hahahah! Vilken underbar bild med hålet i papperet!