lördag 3 september 2011

Äpplen

Äpplen, äpplen, äpplen och så lite mer äpplen. Kul med uppvuxen trädgård, men det blir väldigt mycket äpplen så här års. Nu är snart sommaräpplena slut. Det vill säga äpplena är inte slut, men de är snart helt övermogna. Då börjar äpplena på nästa träd mogna, sedan kommer nästa och sen kommer vinteräpplena.

Idag gjorde jag en andra omgång äppelmos på sommaräpplen. Det är mos dom passar som bäst till. Äpplena håller sig inget bra, men moset blir gott. Vill man äta äpplena så gäller det att plocka rätt äpple på rätt dag annars får man ett surt eller övermoget äpple. Höstäpplena är mycket trevligare eftersom de håller sig några dagar även efter att man plockat ner dom.

Förutom äppelmoset så gjorde jag ett par äppelkakor idag. Väldigt gott! Det har också blivit ganska många äppelpajer de senaste veckorna. Det är ännu godare!

2 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Vad härligt att kunna få äpplen så där :) Å andra sidan är det väldigt jobbigt att hinna med att plocka dem och göra nåt vettigt av dem innan det är för sent!

Camilla sa...

Man MÅSTE ju inte ta hand om allt, men jag är lite smålänning så jag försöker ta hand om mycket i alla fall. Det bästa är att ge bort. Då kommer det till nytta utan att jag behöver göra något. Det räcker till mig ändå!