tisdag 16 augusti 2011

Slut på sommaren

Nu är sommaren snart slut. Det vill säga sommarlovet är snart slut. Vädret har ju blivit höstigt också så det finns nog ingen återvändo.

Henrik började skolan i måndags. Han körde igång ordentligt idag med att ha lektioner ända till fem, enligt schemat i alla fall. Han slutade visst klockan fyra i stället. Han var nöjd när han kom hem igår och berättade att han bara ska läsa sju ämnen. Jag kommer ihåg känslan av att slippa en massa tråkiga ämnen och läsa mer och mer av ämnen som jag valt själv. Toppen var i trean på gymnasiet när jag knappt läste någon SO och ingen tyska och bara teknisk engelska. Så mycket tid som jag lagt ner på de ämnena tidigare år så blev det ju rena semestern. Jag kunde njuta av att läsa matte, fysik, ellära och elektronik. Inget av dessa ämnen kändes särskilt betungande.

Cissi och Martin börjar skolan på torsdag. De har alltså ytterligare en dag kvar av det oändligt långa sommarlovet som går så fort. Cissi börjar nian utan några större förändringar mot förra året. Martin däremot byter skola och kommer att få åka buss in till stan. Det blir ett stort steg för honom, men han är själv inte ett dugg bekymrad. Jag hoppas verkligen att det kommer att bli bra i nya skolan och nya klassen.

Inga kommentarer: