söndag 5 juli 2009

Ljudböcker och sommarpratare

Det är mycket lyssnande just nu. Det är ljudböcker och sommarpratare om varandra.

Nyligen lyssnade jag färdigt på Magdalena Graafs bok Det ska bli ett sant nöje att döda dig. Det var en riktigt gripande och bra bok. Jag ville bara lyssna mer hela tiden så jag hittade på allt möjligt att göra för att samtidigt kunna lyssna. Jag tappar koncentrationen om jag bara sitter och lyssnar därför är det bättre att jobba i trädgården, promenera eller laga mat.

Nu håller jag ju på att testa Storytel så nu lyssnar jag på Alan Bennetts bok Drottningen vänder blad. Det är en söt berättelse om englands drottning som råkar besöka bokbussen och börjar läsa en bok. Efter det är hon fast i läsandet och vill bara läsa hela tiden i stället för att utföra sina uppdrag.

Förutom detta så gäller det alltså att hinna med sommarpratarna. Jag lyssnar på pod-radio-versionen där musiken är förkortad. Först trodde jag att jag skulle reta mig på att inte få höra musiken, men nu uppskattar jag att kunna koncentrera mig på vad personen säger i stället. Idag har jag lyssnat på tre sommarpratare. Jag ligger efter, men det gör ju inget när de finns kvar på internet. Intressantast idag var Alexander Stubb som är finlands utrikesminister. Han verkar vara en mycket sympatisk person som lyckas kombinera ett toppjobb med familjelivet och fritiden. Mest imponerad blev jag ändå av hans barn på 5 och 7 år som pratar fyra språk nästan flytande. Svenska och engelska lär de sig hemma, finska pratar de med barnflickan och franska pratar de i skolan. Vilken förmån att kunna så många språk redan som barn. Jag som nätt och jämt klarade av skolengelskan och skoltyskan blir lite avundsjuk.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: