måndag 12 november 2018

God gryta, med och utan kött

Igår lagade vi en riktigt god gryta. Jag hade köpt grytbitar av fläskkött utan att ha en färdig plan. Sedan googlade jag för att hitta något att göra av grytbitarna. Efter lite letande utan någon speciell plan så hittade jag receptet på krämig köttgryta med ädelost. Ädelost är ju aldrig fel, och jag behövde ändå till affären innan det var dags att laga mat.

Sedan kom jag på att jag hade torkade sojabitar hemma. Jag bestämde mig för att göra dubbel sats av grytan och ha fläskkött i hälften och sojabitar i den andra halvan. I god tid lade jag sojabitarna i blöt i varm buljong.

Vi gjorde klyftpotatis till grytorna. Båda varianterna blev väldigt goda. Kanske inte så konstigt med grädde, fond och ädelost i.

En äkta vegetarian skulle inte äta min gryta eftersom den innehåller kalvfond, men jag är ju bara ute efter att minska köttkonsumtionen och då spelar lite fond ingen roll. När jag frös in resterna av den nästan vegetariska grytan så skrev jag "veg. köttgryta" på burkarna. Det var så det kändes att äta den!

Inga kommentarer: