tisdag 4 september 2018

Barbro Lindgren: Prinsessan Rosa

När jag hör namnet Barbro Lindgren så tänker jag på barn och ungdomsböcker som har passerat genom åren. Både de jag läste själv för 100 år sedan och några enstaka som barnen läst. Med den associationen så var jag lite tveksam till boktipset jag fick. Skriver hon vuxenböcker?

Ja, Barbro Lindgren skriver vuxenböcker. I alla fall har hon skrivit en serie böcker om hunden Rosa. Jag har läst boken Prinsessan Rosa. Det är som ett långt kåseri med betraktelser över livet, vardagen, hundar och människor. Det är ingen aktion eller spänning, men en väldigt trevlig bok att läsa lite i varje dag. Min favoritmening som beskriver tempot i boken väldigt bra är:
"Ingen dag är den andra lik, igår var det spindelnät och gröngölingar överallt, idag är det getingar!"
När jag läser om hunden Rosa så tänker jag på boken Ur en kos dagbok av Olof Landström och Beppe Wolgers som jag läste som barn. Den handlar om kor som står och tuggar och glor. Båda dessa böcker handlar alltså om små, små betraktelser av livet. Avkopplande läsning!

Inga kommentarer: