torsdag 9 augusti 2018

Scoutläger Legend

Efter att ha varit på en veckas scoutläger de senaste fyra somrarna tänkte jag i år göra annat på semestern. Men det är ju tillåtet att ändra sig... Jag kom på idén att det vore roligt att åka på scoutläger som funktionär i stället för som ledare. Det hade jag inte provat!

Som ledare bor man i en by tillsammans med scouterna från vår kår, tillsammans med någon mer kår. Det innebär att styra upp livet i byn, laga mat, se till att barnen kommer iväg på sina aktiviteter, följa med och bada, hänga i byn och trösta den som får hemlängtan eller reda ut andra problem.
Som funktionär så jobbar du för hela lägret på något vis. Jag ville jobba med maten på något vis och hamnade i matutlämningen, så kallade intendenturen. Där fördelade vi mat till byarna och lämnade ut maten vid fyra tillfällen varje dag, en gång per måltid. Mannen var också funktionär men han jobbade med att anordna aktiviteter för de äldsta scouterna, utmanarna.


Från flera håll har jag fått reaktioner som "finns det så många scouter i Sverige" och "oj vilket stort läger" så jag tänkte berätta lite om lägret.  Detta läger betraktade jag som ett ganska litet sommarläger, men ändå betydligt större än våra kårläger. Inklusive ledare och funktionärer så var det 1600 scouter som deltog. Det var scouter från Östergötland, Småland och Blekinge. Här är en film över lägerområdet:



En utmaning med just detta scoutläger var att det var över 30 grader varmt hela veckan. Det gällde att dricka mycket. Det var inte lätt att hitta svalkande skugga på fältet. Som tur var fanns det badplats i närheten så att man kunde få lite svalka. Svalka och svalka, det var 24 grader i Östersjön.
Med värmen kom också totalt eldningsförbud, vilket inte riktigt passar ihop med scoutläger. Lägerledningen löste dock detta väldigt bra med kalla luncher och undantag från eldningsförbudet under två timmar på kvällen så att middag kunde lagas på några utvalda platser.
Min lägervecka tillbringade jag som sagt till stor del i mattältet. Vi hämtade mat från tre lastbilar som agerade skafferi, kyl och frys. Inför varje måltid fördelades ingredienserna till respektive by. Allt var tvunget att vara framme när utlämningen började, men inte kylvaror för långt innan så att mjölk och kött blev dåligt i värmen.
Till eftermiddagsmellis var det släta bullar. 1600 scouter äter 1600 bullar, om dagen. Det blir många bullar som ska räknas, förpackas och fördelas per by. Det var mycket och hårt slit periodvis men ett väldigt roligt och uppskattat jobb. Mat är ju livsnödvändigt för varje person på lägret. Allt flöt på bra så alla var så nöjda och glada när vi lämnade ut maten. Vi var tillräckligt med folk i matutlämningen så jag hann hänga en del med scouterna, gå och bada och testa ledar-SPA också.

Jo så alltså, jag kan tänka mig att åka som funktionär igen. Kul att göra det möjligt för alla barn att få en lägervecka, men ändå få jobba i huvudsak med vuxna. Eller kanske mest att göra läger på ett lite annorlunda sätt och jag har fått nya vänner som jag hoppas träffa igen.

Inga kommentarer: