söndag 12 augusti 2018

Säby Västerskog

I november hade kompisen C och jag en natt i vindskydd. Planen sedan dess har varit att ha en ny natt i vindskydd när det är lite varmare. I sommar har det ju varit varmt så det räcker, men vi har inte fått till något. Nu var det dags innan sommaren tar slut.

Så i fredags efter jobbet gav vi oss iväg. Det råkade vara min födelsedag, men att tillbringa födelsedagen i skogen är väl inte så dumt? Jag såg fram emot fredagen hela veckan, efter att vi bestämt datum.
Vi åkte till naturreservatet Säby Västerskog, lite söder om Linköping. Det är ett fint område med urskog där fallna träd ligger huller om buller, men ändå en markerad vandringsled igenom.
Någon kilometers vandring till vindskyddet. Sedan lämnade vi det mesta vid vindskyddet och gick en liten bit till för att sätta oss vid sjön. Det hade plötsligt blivit betydligt svalare än vad sommaren varit tidigare, men vattnet är ju ändå uppvärmt. Vi slängde av kläderna och hoppade i vattnet. En underbar liten simtur.
Efter promenad och bad så smakade maten fantastiskt. Vi hade med lite var så det blev som en hel buffé med bulgursallad, ostar och melon.

Natten blev lite sval. Jag frös inte, men jag hade kunnat ha lite mer kläder på mig. Detta var å andra sidan en bra känsla efter att ha tältat på scoutlägret i hetta. Vi sov skönt!

På lördagen strosade vi runt och fotade lite. Ingen av oss är bra på det (inte jag i alla fall) men lite kul att se naturen på annat sätt med kameran i handen.
Mest nöjd blev jag ändå med bilden på den söta ekorren. Att bilden blev så skarp trots att jag zoomat in så mycket. Ekorren satt i alla fall snällt stilla så att jag hann med att ta bilden.

Inga kommentarer: