tisdag 28 april 2015

Göran Redin: En skärva hopp

Nu har jag läst ut min julklappsbok. Jag lånade och läste Göran Redins första bok Ett fjärran krig och gillade den så mycket att jag önskade mig del två i julklapp. En skärva hopp kom ut i höstas. Den är en direkt fortsättning på del ett. Här får vi fortsätta följa syskonen från Lövberga gård i trakten av Björsäter i Östergötland. Det är syskonen Karin, Erik och Anders som nu vuxit upp och har sina första "jobb".

Karin åkte redan i förra boken till Finspång för att tjäna som köksa och redovisningshjälp hos herr Koeman som är något slags förman på Finspångs bruk. Nu får vi följa henne hur det går riktigt bra för henne och hon får mer och mer ansvar. Som barn har Karin fått lära sig mycket om läkekonst och det kommer väl till pass när en pojke skadas svårt. Karin vårdar pojken som först klarar sig bra men sedan får blodförgiftning och dör. Detta och en del andra omständigheter gör att Karin anklagas för häxeri.

Erik möter krigets grymhet i Polen och Tyskland. Många av de östgötska soldaterna dör av sjukdomar och köld medan de väntar på att få slåss mot fienden. Ytterligare en hel del blir förstås dödade under ett stort slag. Även för Erik går det bra och han blir befordrad. Han sköter sitt åtagande bra ända tills några svartsjuka soldater får honom åtalad för stöld från en kyrka. Kyrkstöld är riktigt allvarligt och han riskerar att straffas med döden.

Anders är kvar hemma på Lövberga gård. Han gifter sig och är lycklig med sin fru. I stället för att kunna satsa helt på livet på gården så blir Anders tvungen att göra dagsverken vid bygget av Ekenäs slott. Där hände en olycka som syskonens ovänner utnyttjar för att sätta dit Anders.

Ett tag känns det som att det händer syskonen lite för mycket, även om varje enskild händelse känns rimlig. Så småningom visar det sig att det finns ett samband mellan en del av de "olyckor" som drabbar syskonen.

Syskonen och berättelsen är på hittade, men runt de påhittade personerna händer det som hände på 1600-talet. Därför lär man sig en del om livet på 1600-talet, om Finspångs bruk, om häxprocessen, om kriget i Europa, om villkoren för vanliga människor. Det är så här jag hade velat läsa historia i skolan då hade det varit mycket intressantare och mer hade fastnat.

Jag tycker om även denna boken. Det kunde ha ägnats några färre sidor åt att beskriva de krigande soldaterna som Erik red runt med. I övrigt så njöt jag av varje kapitel när jag läste. Nu väntar jag ivrigt på nästa del, men det låter tyvärr som att det kan dröja ett tag till.  För er som inte läst dessa böcker än så kan jag varmt rekommendera dem, särskilt om du bor i Östergötland för det är kul att känna igen sin hemtrakt.

Inga kommentarer: