fredag 27 juni 2014

Guidning i Kärna Mosse

Igår fick jag vara med om något riktigt trevligt och spännande. Bakgrunden är att i samma hus som vår scoutgård så finns ett naturum som berättar om naturreservatet Kärna Mosse. Utanför knuten så finns Kärna Mosse, ett kalkkärr där det bland annat växer orkidéer. Naturumet förvaltas helt ideellt av några olika föreningar, varav scoutkåren är en. Jag har inte tänkt på det så mycket förut, men börjar mer och mer se värdet av att ha den fina utställningen som beskriver hur Kärna mosse har bildats under de senaste 10 000 åren. Jag börjar också förstå vilket fint och bra jobb som gjorts och görs kring detta.

För att göra en lång historia kort så var vår landshövding inbjuden för att se Naturumet och naturreservatet. Länsstyrelsen har ju ett visst ansvar för naturreservat så då måste de ju veta vad det är för områden. En dag om året har landshövdingen och några till från länsstyrelsen en naturdag då de åker runt i Östergötland. I år var temat "Orkidéer" så vad passar väl bättre än att besöka detta område som nästan ligger mitt i stan.

Som scoutkårens ordförande blev jag tillfrågad om jag ville vara med. Spännande kände jag, och tog ledigt en halv dag från jobbet.
Det blev en fantastisk förmiddag med otroligt duktiga människor. Tänk om jag åtminstone kunde komma ihåg hälften av vad de berättade. Vi gick en bit genom skogen och ut på själva mossen. På mossen blommade både orkidéer och andra blommor. Tyvärr syns det dåligt på fotot hur fint det var.

På vår lilla vandring så fick vi se 10 olika arter av orkidéer. I området finns 12 arter. I Östergötland finns det 27 arter och i Sverige 42 arter. Med de siffrorna så tycker jag att 10 arter på en kort promenad är ett bra resultat.

Efteråt satt vi i solen utanför scoutgården och fikade och pratade scouting och en del annat. Denna utflykt gjorde verkligen intryck på mig. Dels för att jag hade en skön förmiddag och dels för att jag blir så imponerad av alla dessa duktiga människor men framför allt eftertanken att man kan ha ett jobb som man är så engagerad i som flera av dessa människorna. Hela eftermiddagen brottades jag med en blandning av nöjdhet och av att vilja något helt annat än att sitta på kontoret på mitt jobb och kämpa med saker som just då inte gick så bra.

Inga kommentarer: