torsdag 20 februari 2014

Ny cykel?

I går hade vi en sån där dag då alla mina logistikkunskaper behövdes för att planera ihop så att varje person i familjen och bilen och cykeln och maten och allt annat var på rätt ställe vid rätt tillfälle. För att få ihop det hela på ett bra sätt så cyklade Mannen på min cykel till vårt möte före lunch, med utvecklingssamtal i skolan. Där efter skulle jag ha cykeln och han tog bilen i stället. Som sagt mycket pusslande innan vi fick till en bra plan.

Hur som helst så kom Mannen till mötet och började med att be mig påminna honom om att aldrig cykla på min cykel igen. Han gnällde på att växlarna växlade lite som de vill. Det händer att växeln hoppar lite men behandlar man växeln försiktigt så gör den oftast som jag vill. Dessutom gnällde han på att cykeln var dåligt pumpad och det kan nog stämma även om det inte var så dåligt pumpat ändå. Sedan gnällde han på handbromsen. Den får man ju inte använda! Det hade jag glömt att upplysa honom om. Om man bromsar med handbromsen så låser den sig i åtdraget läge och man får manuellt dra isär bromsklossarna för att kunna fortsätta cykla. Det förstår väl varje människa att man ska låta bli handbromsen ;)
Dessutom ville han låsa cykeln. Det gör aldrig jag för låset tjärvar så jag är rädd att inte kunna låsa upp igen. Han fick låsa med en tillfällig vajer för det gör jag i nödfall.

Kan det vara så att jag borde fundera på att köpa en ny cykel? Jag vet att man ska försöka laga, men nu har jag lagat den här cykeln så många gånger att det nog är dags att fundera på en ny i stället. Till och med cykelmojen sa förra gången att "nästa gång får du nog fundera på att köpa en ny cykel". När jag ska köpa en ny cykel ska jag i alla fall ha en precis lika dan, för det är den bästa cykel jag haft.

Inga kommentarer: