fredag 12 september 2008

Kycklingfärs

Jag är med i Buzzador. Det innebär att jag då och då får erbjudande om att prova någon ny produkt. Syftet är att jag ska bjuda och berätta för vänner och bekanta om produkten. Det gäller alltså att marknadsföra nya produkter med "mun till mun"-metoden.

När man får erbjudande om att prova något så kan man tacka ja eller nej. Jag har inte provat så många olika saker, men nu var det dags att testa kycklingfärs. Jag fick ett paket i går med tre förpackningar av Kronfågels kycklingfärs 400 gram. I paketet låg också ett recepthäfte.

I går kväll gjorde jag minipizzor på polarbröd med kycklingfärs på. De blev halvbra. Jag skulle nog ha kryddat mer. Kycklingfärsen själv verkar inte ha så mycket smak, men det har väl inget kött.

Idag lagade jag kycklingköttgryta. Jag lagade den enligt ett av recepten som följde med. Som vanligt följde jag inte receptet till punkt och pricka men så här gjorde jag:

400 gram kycklingfärs
1 ölkorv i små bitar
1-2 tsk garam masala
1 strimlad purjolök
2 paprikor i bitar
1 strimlad morot
1 bit squash i små bitar
3 dl buljong
1/2 dl tomatpuré
1/2 paket creme fraiche
1 pressad vitlöksklyfta.

Bryn kycklingfärsen smulig. Krydda och lägg i ölkorven. Lägg över i en
gryta.
Tillsätt tomatpuré, buljong, creme fraich och pressad vitlöksklyfta. Låt
det koka ihop i några minuter.
Fräs grönsakerna och blanda ihop allt.

Jag dubblerade allt utom grönsakerna och blandade bara hälften av kycklingröran med grönsakerna. Resten av kycklingröran åt barnen av, som inte vill ha en massa grönsaker iblandat. Till detta serverade jag ris och havre (kokta havrekorn, ser ut som råris). Det var gott så jag kan tänka mig att laga det fler gånger. En av fördelarna med kycklingfärsen är att den är mager. I orginalreceptet var det inte någon creme fraiche och då är ju hela grytan ganska mager.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: