söndag 31 januari 2016

Mandelkvarn

Idag har jag använt det här köksredskapet, som används några få gånger om året. Mandelkvarn, ett måste i hushållet. Jag vet att det går att mala mandel i matberedaren, men jag tycker inte att det blir lika bra. Jag kanske är onödigt kinkig, men det kan man väl få vara på några få punkter. Mandelkvarnen används ibland när jag bakar bullar och den används när jag gör semlor.

Ett problem numera med mandelkvarnen är att den inte går att sätta fast någon stans i köket. Köksbänken är för tjock och köksbordet har en kant som går ner. Ända stället att sätta fast den är på stora matbordet. Det funkar ju bra de få gångerna om året.

Igår bakade jag släta bullar till semlor och idag blev det semlor till fikat. Semlor med hemgjord mandelmassa. Bara att blanda urgröpet, mald mandel, socker och en liten skvätt grädde. Detta var min första semla för i år och den var god!

Inga kommentarer: