onsdag 16 september 2015

Grönsaksätare = vegetarian?

I kväll har vi varit ute och ätit mat och bowlat med jobbet. Trevligt och bra! Vi köpte det som paket på bowlinghallen och beställde maten i förväg. Alternativen var grillad köttbit eller gillat grönsaksspett med halloumi. Jag är väldigt svag för halloumi och grönsaksspett låter ju gott. Jag valde det vegetariska alternativet.
På restaurangen frågar servitrisen vilka som är vegetarianer.
- Nej, men jag vill ha grönsaksspett!

Måste man vara vegetarian för att äta grönsaksspett? Jag ser det inte som att vara vegetarian eller inte. Jag ser det som två alternativ på mat, köttbit eller grönsaksspett. Jag äter lika gärna det ena som det andra, beroende på vad jag är sugen på.
Om restaurangerna skulle presentera maträtten i stället för att bara säga "vegetariskt" så skulle många fler äta det. Hur gott låter det om det står "kötträtt" på menyn?

Jag är i alla fall väldigt nöjd med mitt val. Det såg så fräscht ut med de två stora färgglada grönsaksspetten jag fick. Det var mycket gott!

1 kommentar:

Trillingnöten sa...

Jag håller med! Verkligen konstigt att man tror att alla som inte är vegetarianer alltid väljer att äta kött? Här i USA är det inte så. Maträtterna skrivs ut och man får välja vad man vill, oavsett om man är dokumenterad vegetarian eller inte ;)