lördag 31 januari 2015

Patrick Modiano: Lilla smycket


Idag har vi haft bokcirkelträff för att diskutera senaste nobelpristagaren. Vi läste Patrick Modianos bok Lilla smycket. Trevligt prat som spårar in på det ena och det andra.

Boken handlar om en kvinna i Paris. Tidigt i boken får hon syn på en dam i gul kappa som liknar hennes mamma, men mamman dog några år tidigare i Mexiko, enligt var hon vet. Boken cirkulerar sedan mycket runt funderandet över denna dam som kanske är hennes mamma, men ändå inte.
Kvinnan i boken har inte mycket för sig. Ibland passar hon en liten flicka som bor i ett märkligt hem där föräldrarna finns med är inte närvarande.

Det är svårt att beskriva bokens handling för det händer inte så mycket. Boken är lättläst och kort och framför allt skriven med ett vackert språk. Det tillför en del till läsupplevelsen, men jag hade gärna haft lite mer handling eller mer djup i tankarna.

Vår bokcirkel har som tradition att läsa en bok av senaste nobelpristagaren. Det är på ett sätt kul att ha läst något av nobelpristagarna, men det är ändå sällan böcker som jag riktigt gillar.

Det som gav mig mest i den här boken var ett enda ord, "rörpost". Vid ett tillfälle använder kvinnan rörpost när hon ska skicka något brådskande. Jag blev nyfiken och googlade. Visst du att rörpost fanns och användes i många av de stora städerna. Just Paris var den stad som hade mest utbyggt system. Det fanns nästan 50 mil rörpost i Paris och den användes under 100 år, ända fram till 1984. Prag var den stad som använde rörpost längst, fram till 2002. Fantastisk kunskap som jag lärt mig!

Inga kommentarer: