lördag 21 september 2013

Besök i Stockholm


Idag blev det en tur till huvudstaden för att umgås med bror och svägerska. Som vanligt så fungerade SF-bokhandeln som magnet på de flesta av familjemedlemmarna, dock inte mig men jag följer efter övriga. Vi började alltså med att tillbringa en stund i SF-bokhandeln och möjligen fick vi med en julklapp hem, men det är hemligt.

Sedan mötte vi bror och svägerska för att äta lunch på en italiensk restaurang. God pasta, men inte så god som den kostade. Vi fyllde på med en bit chokladkaka och kaffe. Efter det var vi nöjda och hade energi för ett besök på Nobelmuseet.

Strax efter att vi kom dit så började guidning på svenska. Vi hängde på där. Guiden pratade om museet och om själva nobelpriset. Bra som introduktion. Sedan strosade vi runt en stund och insöp atmosfären bland alla storheter. Det pågick en tillfällig utställning "Making peace" med bilder från stora händelser med en kort text till varje bild. Utställningen väckte många minnen om krigshändelser och fredshändelser som jag faktiskt minns. Börjar jag bli gammal då?

Dagen avslutades i deras nya lägenhet. En mycket fin lägenhet. Jag blir lite sugen ibland på att flytta till en lägenhet, inte i Stockholm förstås men här i trakten. Skulle vara skönt att slippa en del av jobbet med huset och det skulle vara skönt att rensa bland allt vi samlat på oss på 19 år i detta huset. Det hinner bli en hel del kan jag meddela.

Mätta efter en god middag satte vi oss i bilen och körde hem. Det är tur att Mannen kan hålla sig vaken för det klarar inte jag. Jag har däremot inga problem med att köra på morgonen, till skillnad från somliga andra, så i morse körde jag upp.

Skönt att ha huvudstaden på lagom avstånd. Det går smidigt att åka dit men jag slipper trängas med alla människor där till vardags.

Inga kommentarer: