måndag 1 juli 2013

Mo Yan: Det röda fältet

Tanken med bloggen är ju att jag ska skriva lite om böckerna jag läser. Det har det inte blivit mycket av på senaste tiden. Jag tänkte nu ta igen lite av det och åtminstone skriva kort om några av böckerna jag läst på sista tiden.

I vår bokcirkel har vi som tradition att läsa något av nobelpristagaren. Vi har som krav att böckerna vi läser ska finnas som pocket, för att det inte ska bli för dyrt. Därför dröjer det ibland ett tag innan nobelpristagaren blir läst.

Det röda fältet av MoYan började jag läsa när vi satt på planet på väg till japan. Det blev lite förvirrat eftersom boken utspelar sig i Kina under kriget mot Japan. Japanerna är alltså de onda i boken. Detta kändes så konstigt när vi var där för att besöka Japanerna.

Boken utspelar sig i författarens hemtrakter där det röda sädeslaget sorghumen växer på fälten. Sådana röda fält verkar finnas överallt för de förekommer hela tiden. De är bra att gömma sig i. Boken är en släktkrönika där jag ibland retade mig på att det skrevs om min far, farmor osv. men det kom liksom aldrig fram till berättaren själv. Det handlar mest om hennes far och hans uppväxt under kriget mot Japan.

För att vara en nobelpristagare var boken lättläst, men den känns lite onödigt tjock. Kriget och dess massaker beskrivs mycket ingående, med mer slaskiga och blodiga detaljer än vad jag behöver.  Jag kan inte säga att det är en jättebra bok som måste läsas men det är kul att ha läst även förra årets nobelpristagare.

Inga kommentarer: