onsdag 18 augusti 2010

Brödbakning

Inspirerad av alla bloggar som skrivit om surdegsbakning så var jag tvungen att prova. Under semestern provade jag på att baka surdegsbröd. Det tar först en vecka att få igång en surdeg sedan är det bök under två dagar innan man får ihop en eller möjligen två limpor. Brödet blir gott och mättande, men är det värt allt arbete?

Nej, jag bestämde mig för att det inte var värt den nerlagda tiden. Jag bakar gärna bröd, men det ska bli färdigt inom rimlig tid och kräva minimal arbetsinsats. Idag bakade jag källarfranskor. Nybakta frallor med ost och svärmors hemodlade gurka. Mmmm!

2 kommentarer:

Cicki sa...

Jag har en annan erfarenhet. Jag bakar ju mycket surdegsbröd. Jag tycker det ofta kräver mindre arbetsinsats än annat bröd. Visst tar det längre tid och mer planering men själva arbetet tycker jag inte är större än med annat bröd. I och för sig kan det bero på vilka sorter man gör. Ofta kan jag göra i ordning degen på kvällen och behöver bara baka ut det och grädda det nästa dag.

Trillingnöten sa...

Jag håller med. Jag är en sån som inte har tålamod att hålla på i veckor med sånt. Nån gång ibland, javisst, men annars ska det vara ganska immediate!